đ StĂ€ll in öppettider och svarstider
Innan ni lanserar ert forum kan ni lÀgga in era öppettider i forumet, dvs. under vilka tider kommer ni att svara i forumet samt inom vilken svarstid ni ska svara. Detta Àr ingenting som syns utÄt gentemot era besökare, om ni inte sjÀlva skriver era svarstider i t.ex. Forumets vÀlkomsttext. Anledningen till att man bör stÀlla in detta Àr för att ni ska fÄ en mer korrekt bild över hur snabbt ni svarar under era öppettider.
InstÀllningar för forumets svarstider hittar du via meny-knappen uppe till höger (rutan med tre horisontella streck). Klicka pÄ menyn och vÀlj 'InstÀllningar' för ert forum.
NÀr du Àr inne pÄ instÀllningar, klicka pÄ 'Svarstider' i listan med alternativ, till vÀnster.
Ăppettider:Â
Fyll i de dagar och tider som ni kommer bemanna forumet och besvara frÄgor, dvs. under vilka tider pÄ dygnet kommer ni att svara i forumet. Det Àr under dessa öppettider som Kundo sen kommer berÀkna era svarstider, dvs. hur snabbt svarar ni under de tider som forumet Àr öppet
Exemplet visar att forumet Ă€r bemannat och berĂ€knas ha anvĂ€ndare som svarar mellan kl. 8-17 pĂ„ vardagar. Helgerna Ă€r helt obemannade och ska sĂ„ledes inte rĂ€knas med i svarstiderna.Â
FörvĂ€ntad svarstid:Â
Den förvĂ€ntade svarstiden i forumet anger inom hur mĂ„nga arbetstimmar ni ska svara i ert forum. Dvs. hur snabbt förvĂ€ntas ni svara pĂ„ de frĂ„gor som kommer in.Â
HĂ€r Ă€r det viktigt att fylla i era arbetstimmar, dvs. timmar som ni faktiskt jobbar och bemannar forumet.Â
Exemplet visar en instÀllning som innebÀr att anvÀndarna förvÀntas svara pÄ inkommande frÄgor inom en arbetsdag. Företagets kundservice har öppet mellan kl. 8-16, dvs. 9 timmar. DÀrav instÀllningen 9 timmar för den förvÀntade svarstiden.
Vanligtvis kommunicerar man ut till kunder att man kommer besvara deras frÄga inom t.ex. 24h. Det innebÀr ju inte i praktiken att man har 24h pÄ sig att svara eftersom man jobbar mellan kl. 8 och kl. 16 (dvs. 9 timmar), tiderna utöver detta bemannas inte forumet och frÄgorna besvaras inte. DÀrför ska de timmarna inte rÀknas med, utan svarstiden Àr baserad pÄ era förutsÀttningar för nÀr ni faktiskt Àr pÄ jobbet och svarar.
NÀr ni har stÀllt in era svarstider kommer ni sen kunna se resultatet av dem i er statistik. BÄde hur er snittsvarstid ser ut men ocksÄ hur mÄnga procent av alla Àrenden som besvaras inom den förvÀntade svarstiden.