Kundo

👍SĂ€tt upp automatiska regler i er inkorg

Uppdaterad

Automatiska regler kan effektivisera ert arbete genom göra aktiviteter automatiskt, tex tagga Àrenden, göra prioriteringar eller tilldela en person automatiskt. 

Dock Àr detta nÄgot som kan vara lite klurigt i början innan man vet och kan urskilja mönster i arbetet. Vet ni redan nu vilka mönster ni har pÄ era inkommande Àrenden Àr det bara att lÀgga in automatiska regler

1. För att stÀlla in automatiska regler:

  • Klicka pĂ„ menyn i den blĂ„a listen (ser ut som tre streck)
  • VĂ€lj "InstĂ€llningar" pĂ„ rĂ€tt inkorg
  • GĂ„ sedan till "automatiska regler"
  • OBS: Om ni har fler inkorgar tĂ€nk pĂ„ att stĂ€lla in automatiska regler för varje enskild inkorg.

1. VÀlj en lÀmpligt namn för vad regeln ska kallas sÄ att man direkt vet vilka regler som gör vad.

2. Det man behöver göra först Àr att lokalisera ett mönster för att kunna filtrera ut vilka Àrenden eller mail som ska trÀffas av regeln.

3. Det finns 4 olika sÀtt att filtrera detta pÄ. 

  • "FrĂ„n": Vem som Ă€r avsĂ€ndare. Det kan exempel vara en leverantör eller en extra viktig kund till er. Exempelvis logistik@företaget.se om ni vill fĂ„ stenkoll pĂ„ alla logistik-mail frĂ„n Företaget. Om ni anvĂ€nder er av en asterisk "*", ett sĂ„ kallat wildcard fĂ„r ni med alla möjliga kombinationer. *@viktigkund.se kommer alla mail frĂ„n den viktiga kunder trĂ€ffas av regeln.
  • "Till": Ifall ni har flera mail-adresser kopplade till en inkorg. Tex vidarebefordras allt frĂ„n ekonomi@företag.se, it@företag.se eller utveckling@företag.se gĂ„r in till samma inkorg i Kundo. DĂ„ man kan lĂ€gga in nĂ„gon av de inkorgarna i "till-fĂ€ltet" och sĂ€tta upp automatiserade regler baserat pĂ„ de.
  • "Ämnet innehĂ„ller": HĂ€r kan ni filtrera pĂ„ olika nyckelord som finns i Ă€mnesraden. Man kan ha flera nyckelord i samma regel, dock behöver man klicka enter efter varje nytt ord för att separera dem som unika. Om ni tex har 4 nyckelord faktura, abonnemang, betalning, betala i det fĂ€ltet rĂ€cker det att 1 av de 4 finns med för att regeln ska slĂ„ in. 
  • "Texten innehĂ„ller": Precis samma som ovanstĂ„ende. Enda skillnaden Ă€r att detta Ă€r nyckelord som hittas i brödtexten.
  • "Alla mail som spammarkerats automatisk": Kundos spamfilter markerar mail som den tror Ă€r spam automatisk genom att skriva (spam) efter mailets Ă€mnesrad i er dashboard. Dessa kan ni automatisk hantera för att manuellt slippa göra det. Vanligt Ă€r att man vĂ€ljer att markera dem som "krĂ€ver ej svar", dĂ„ kan ni hitta dem men de stör er inte i obesvaratvyn. 

4. Effekt:

NÀr ni hittat ett mönster pÄ inkommande mail och Àrenden Àr det dags att vÀlja en effekt. Följande effekter finns att vÀlja pÄ:

Obs! vad försiktig med regeln "Ta bort och dölj i statistik" eftersom den raderar mail och kan inte Äterskapa dem igen.

Är osĂ€kra pĂ„ vilka automatiska regler ni kan anvĂ€nda sĂ„ kontakta antingen din Customer Success Manager eller maila customer@kundo.se sĂ„ hjĂ€lper vi dig. 

warning Created with Sketch.