đSĂ€tt upp automatiska regler i er inkorg
Automatiska regler kan effektivisera ert arbete genom göra aktiviteter automatiskt, tex tagga Ă€renden, göra prioriteringar eller tilldela en person automatiskt.Â
Dock Àr detta nÄgot som kan vara lite klurigt i början innan man vet och kan urskilja mönster i arbetet. Vet ni redan nu vilka mönster ni har pÄ era inkommande Àrenden Àr det bara att lÀgga in automatiska regler
1. För att stÀlla in automatiska regler:
- Klicka pÄ menyn i listen (ser ut som tre streck)
- VÀlj "InstÀllningar" pÄ rÀtt inkorg
- GĂ„ sedan till "automatiska regler"
- OBS: Om ni har fler inkorgar tÀnk pÄ att stÀlla in automatiska regler för varje enskild inkorg.
1. VÀlj en lÀmpligt namn för vad regeln ska kallas sÄ att man direkt vet vilka regler som gör vad.
2. Det man behöver göra först Àr att lokalisera ett mönster för att kunna filtrera ut vilka Àrenden eller mail som ska trÀffas av regeln.
3. Det finns 4 olika sĂ€tt att filtrera detta pĂ„.Â
- "FrÄn": Vem som Àr avsÀndare. Det kan exempel vara en leverantör eller en extra viktig kund till er. Exempelvis logistik@företaget.se om ni vill fÄ stenkoll pÄ alla logistik-mail frÄn Företaget. Om ni anvÀnder er av en asterisk "*", ett sÄ kallat wildcard fÄr ni med alla möjliga kombinationer. *@viktigkund.se kommer alla mail frÄn den viktiga kunder trÀffas av regeln.
- "Till": Ifall ni har flera mail-adresser kopplade till en inkorg. Tex vidarebefordras allt frÄn ekonomi@företag.se, it@företag.se eller utveckling@företag.se gÄr in till samma inkorg i Kundo. DÄ man kan lÀgga in nÄgon av de inkorgarna i "till-fÀltet" och sÀtta upp automatiserade regler baserat pÄ de.
- "Ămnet innehĂ„ller": HĂ€r kan ni filtrera pĂ„ olika nyckelord som finns i Ă€mnesraden. Man kan ha flera nyckelord i samma regel, dock behöver man klicka enter efter varje nytt ord för att separera dem som unika. Om ni tex har 4 nyckelord faktura, abonnemang, betalning, betala i det fĂ€ltet rĂ€cker det att 1 av de 4 finns med för att regeln ska slĂ„ in.Â
- "Texten innehÄller": Precis samma som ovanstÄende. Enda skillnaden Àr att detta Àr nyckelord som hittas i brödtexten.
- "Alla mail som spammarkerats automatisk": Kundos spamfilter markerar mail som den tror Ă€r spam automatisk genom att skriva (spam) efter mailets Ă€mnesrad i er dashboard. Dessa kan ni automatisk hantera för att manuellt slippa göra det. Vanligt Ă€r att man vĂ€ljer att markera dem som "krĂ€ver ej svar", dĂ„ kan ni hitta dem men de stör er inte i obesvaratvyn.Â
4. Effekt:
NÀr ni hittat ett mönster pÄ inkommande mail och Àrenden Àr det dags att vÀlja en effekt. Följande effekter finns att vÀlja pÄ:
Obs! vad försiktig med regeln "Ta bort och dölj i statistik" eftersom den raderar mail och kan inte Äterskapa dem igen.
Ăr osĂ€kra pĂ„ vilka automatiska regler ni kan anvĂ€nda sĂ„ kontakta antingen din Customer Success Manager eller maila customer@kundo.se sĂ„ hjĂ€lper vi dig.Â