Kundo

Integrera Kundo med externa kundundersökningsverktyg

Uppdaterad

Kundo har möjlighet att integrera med kundundersökningsverktyg från både Brilliant och Quicksearch. Det gör det enkelt för våra gemensamma kunder att koppla ihop Kundo med deras tjänster. 

Om Brilliant och Quicksearch

Brilliant Navigator och Quicksearch används för att göra kundundersökningar som skickas ut till användaren. I deras system kan ni sätta upp vilka frågor som ska skickas ut och på det sättet bygga ett formulär som användaren sedan fyller i. Kundos integration använder e-post till användaren som kontaktväg.

Om Kundos integration

Tre av våra moduler stödjer denna integration: Mail, Forum, och Chat. Att använda dem kostar inget extra för kunder på Professionell-nivå. För andra kunder ber vi er höra av er till oss så diskuterar vi ett bra upplägg. 

För att kundundersöknings-verktyget skall ska veta när det är dags att skicka ett mail till en användare, så använder vi följande regelverk:

  • Kundo skickar en notis till kund undersökningsverktyget efter att en viss tid har gått sen det senaste hände i ett ärende. Typiskt är detta 48 timmar, men ni kan anpassa detta vid behov. 

  • För kanaler som hanterar flera meddelanden per ärende (t.ex. Forum), så skickas notiser till kund undersökningsverktyget bara en gång per konversation, och då till den som startade konversationen, inte till ev. senare inhoppare i konversationen. Vi håller koll så att vi aldrig skickar mer än en notis för en konversation.

  • För att kundundersöknings verktyget ska kunna knyta användarfeedbacken till rätt redaktör skickar vi med redaktörens e-postadress i anropet. Om flera redaktörer varit inblandade i samma konversation (Forum, Mail), så skickar vi den sista redaktörens e-postadress.

  • Ref_code är en parameter som skickas med och som kan användas för att koppla användar-feedbacken till varifrån den kommer. För Mail och Chatt är detta helt enkelt inboxen/chat-flödet, och för Forum så skickar vi med den forum-kategori som dialogen gällde.

  • Även adressen till rätt Kundo-konversation skickas med, så att det på ett enkelt sätt går att hitta tillbaka till den dialog som ärendet gäller.

Så här går du tillväga när en kund vill nyttja integrationen med Brilliant

  • Be kund kontakta Brilliant för att först sätta upp ett avtal med dem.
  • När avtalet är klart, kontaktar Brilliant tillsammans med kunden Kundos support på support@kundo.se så att vi kan aktivera samarbetet. I mailet till oss behovs följande info från kund:
    • Startdatum
    • Språk
    • Vilka och antal kontaktvägar i Kundos system ska användas (mail, chat, forum)
    • Hur lång tid efter senaste aktivitet ska notis skickas
    • UserName från Brilliant
    • Password från Brilliant
    • RefCode från Brilliant (company, survey
  • Kundo sätter upp allt och lägger in alla uppgifter och återkopplar när allt är färdigt.
  • Brilliant behöver se över datan som kommer från Kundo och ställer in efter kundens behov (t.ex. hur mycket svar kunden vill ha).