Hur kan du använda CSAT i ditt arbete?
Att börja följa kundnöjdhet innebär självklart att göra något med den kunskap och de insikter ni får. Här kommer några tips på hur ni kan använda CSAT i ert arbete!
Som chef eller teamleader
Coacha dina medarbetare
Att använda både betyg och kommentarer från de ärenden som enskilda medarbetare hanterat kan du påvisa både positiva exempel och fall som skulle behöva justeras något. Det blir konkreta exempel som gör det lätt att coacha och att ha något att diskutera kring.
Planera verksamheten
Om ni lyckas dra slutsatser kring exempelvis vilken typ av ärenden som ger sämre betyg så kan ni också anpassa och styra verksamheten efter detta.
Förbättra servicen
Använd de lärdomar ni får från era kunder till att förbättra servicen. N kan få insikt i allt från att det saknas information på er hemsida, till att överlämningen mellan medarbetarna som jobbar på samma ärende fungerat dåligt vilket tvingat kunden att upprepa sig.
Som medarbetare
Ta vara på kundernas kommentarer och utveckla ditt arbete
Kundernas kommentarer kan hjälpa dig att förstå vad du kan utveckla. Det kanske har blivit missförstånd i någon del där det inte hade behövt bli missförstånd. Går det att formulera sig annorlunda?
Förstå hur du ligger till jämfört med gruppen
Att veta hur du ligger till jämfört med gruppen som helhet ger dig en fingervisning till om det antingen finns saker som behöver förbättras eller en trygghet i att du levererar minst lika bra som alla andra.
Ge dig själv en klapp på axeln
Du gör ett grymt jobb och det märker dina kunder! Ta till vara på alla bra betyg och positiva kommentarer och peppa dig själv för vilket bra jobb du gör!