Customer Satisfaction - CSAT

Uppdaterad

Via Kundo kan du få värdefulla insikter om hur de ni är i kontakt med uppfattar er service och vad de ser för förbättringspotential. 

Vad är CSAT?

CSAT står för Customer Satisfactionoch är en av de vanligaste KPIerna att följa inom kundservice. 

CSAT syftar till att mäta hur pass nöjd någon är med en interaktion, tjänst eller situation. Det sker genom att ställa frågan "Hur nöjd är du med servicen du fick?" och be om ett betyg mellan 1-5 där skalan går från "Väldigt missnöjd" till "Väldigt nöjd". Det är också vanligt med en uppföljningsfråga där det går att komplettera sitt betyg med ytterligare nyans eller feedback.

I Kundo görs detta i direkt anslutning till ett mail- eller chattärende, men du kan även mäta CSAT på exempelvis hemsidan eller efter ett avslutat köp i e-shoppen. 

CSAT är ett värde som visar andel nöjda kunder (4or och 5or) i procent av det totala antalet svar.

Exempel: 
Vi får 50 betygssvar från våra kunder. Av dessa har 41 stycken svarat 4 eller 5 d.v.s "nöjd" eller "väldigt nöjd". 
(41/50)x100=82. Därmed är 82% vår CSAT-poäng!

Läs om skillnaden mellan NPS och CSAT


Guide taggad med: CSAT kundnöjdhet
warning Created with Sketch.