Integrera kundkortet genom Make

Uppdaterad

Introduktion: 

Information som kan hjälpa er att lösa ärenden finns ofta utspritt i olika system och verktyg. Det är ofta tidskrävande och ineffektivt att söka upp, klicka runt och leta efter informationen. Genom att integrera systemen med Kundo kan ni få relevant information direkt i anslutning till ärendena, vilket gör att ni kan svara kunden snabbt och korrekt. 

Den här guiden beskriver hur ni kan integrera era CRM-, order-, fakturasystem eller andra system för att visa upp data på kundkortet i Kundo. 

Innehåll 

Steg 1: Skapa en koppling mellan Kundo och Make

Steg 2: Hämta data från ert källsystem med hjälp av en e-postadress i Kundo

Steg 3: Mappa datan från ert källsystem mot fält i Kundo genom Kundos Make-modul "Return Customer Data". 

Steg 4: Se resultatet i Kundo

Steg 1: Skapa en koppling mellan Kundo och Make

  1. Logga in i Kundos Dashboard
  2. Gå till Hamburgermenyn -> Kontoinställningar -> Integrationer
  3. Välj "Skapa API-nyckel" och ge den ett namn. 
  4. Spara och kopiera API-nyckeln. OBS: Detta är den enda gången du kommer kunna se nyckeln och kopiera den. Spara undan den i t.ex. en lösenordshanterare. 
  5. Gå till https://eu2.make.com/app/invite/5c84ea8c1ac6959390826a17f18c4603 och skapa ett konto på Make om du inte redan har ett. 
  6. Välj vilken organisation du vill lägga till Kundo-appen i, och klicka på Install:
  7.  I Makes dashboard, klicka på Create a new scenario
  8. Klicka på pluset. Sök sedan på Kundo och välj "Handle customer Data Request"
  9. Klicka på Create a Webhook, och skriv in ett namn som beskriver vad den gör, tex. "Get user data from MyService". 
  10. Under Connection, om du inte redan har en connection till Kundo, klicka på Add, ge anslutningen ett namn, och klistra in nyckeln från steg 4. Klicka sedan på Save
  11. Skriv in en Label. Denna kommer synas senare i Kundo för att visa vilken källa datan kommer ifrån. 
  12. Klicka på OK. 

Nu är steg 1 klart, och det är dags att börja hämta data från det källsystemet ni vill koppla till kundkortet i Kundo. 

Steg 2: Hämta data från ert källsystem med hjälp av en e-postadress i Kundo

Detta steg ser olika ut beroende på hur källsystemet fungerar. Ibland kan källsystemet ha en app i Make (tex. Shopify, Hubspot och Salesforce), annars behöver man bygga ett anrop själv med hjälp av Makes HTTP-modul. 

Därför är det svårt för oss att skriva en guide som kommer passa alla integrationer genom make. Stegen nedan beskriver ett enkelt scenario med HTTP-modulen. 

  1. I Makes dashboard har ni nu en modul som heter Kundo. För att lägga till en koppling till ert källsystem, klicka på pluset till höger om modulen. 
  2. Om ert källsystem har en app i Make, sök upp den och följ stegen för att hämta data baserat på den e-postadressen ni får från Kundo.
    Om källsystemet inte har en app, brukar appen HTTP användas för att göra ett vanligt API-anrop mot en tjänst.


Steg 3: Mappa datan från ert källsystem mot fält i Kundo genom Kundos Make-modul "Return Customer Data". 

Nu när all data är hämtad från ert källsystem behöver datan väljas ut och mappas mot ett fält som ska visas i Kundo. 

  1. Klicka på pluset bredvid modulen längst ut till höger. Sök på Kundo och välj Kundo-appen "Return Customer Data". 
  2. Här finns två alternativ (båda kan användas kombinerat, eller bara den ena):
    1. Info Module - för enkla fält som namn, e-postadress och kundnummer
    2. List Module - för listor av data, tex. ordrar, fakturor eller kommentarer

Info Module

För att lägga till fält till en Info Module - tryck på "Add item". Här kommer tre fält upp:

  1. Label - Namn på fältet som visas i Kundo. Här har Kundo förinställda fält som exempel, men ni kan även lägga till ett eget fält om inget passar genom "Custom label".
    OBS: De för-ifyllda fälten från Kundo kommer översättas om era användare har Kundo på olika språk, det kommer inte "Custom-labels" göra.
  2. Value - Vilken data från ert källsystem som ska visas under Label
  3. URL (Frivillig) - En länk till ert källsystem för . Kan vara ett värde som hämtas från källsystemet (Steg 2) direkt, eller en "manuellt" skapad länk genom kombination av värden därifrån och en satt mall  ("https://exempel.com/customer/{customer_id}/user/{user_id}")
  4. Repetera detta för varje datapunkt ni vill visa i Kundo. 

List Modules

För att lägga till en lista under List Modules - tryck på "Add item". Ange först övergripande information om listan:

  1. Label - Rubrik för listan, som kommer att visas i Kundo. Här har Kundo förinställda fält som exempel, men ni kan även lägga till ett eget fält om inget passar genom "Custom label".
    OBS: De för-ifyllda fälten från Kundo kommer översättas om era användare har Kundo på olika språk, det kommer inte "Custom-labels" göra.
  2. URL (Frivillig) - En länk till listan i ert källsystem. Kan vara ett värde som hämtas från källsystemet (Steg 2) direkt, eller en "manuellt" skapad länk genom kombination av värden därifrån och en satt mall ("https://exempel.com/customer/{customer_id}/orders")

Under items finns de fält som kan anges för varje element i listan. Att "mappa" till dessa fält måste göras genom en Array aggregator i Make. Detta illustreras bäst genom ett exempel:

  1. Genom HubSpot:s modul i Make Search for CRM Objects hämtas en lista över Deals. Varje Deal representeras i Make efter att de har hämtats av en s.k. bundle.
  2. För att mappa listan av Deals (bundles) till fälten för items i List Module finns en Array aggregator. 
  3. Sist finns Kundo-modulen Return Customer Data.

För att se till att en lista inte genereras om inga träffar ges i Search for CRM Objects läggs ett filter mellan denna och Array aggregator (klicka på "skiftnyckel-symbolen" och välj "Set up filter"), enligt följande:

I Array aggregator anges sedan först:

  • Source Module: Modul som genererat listan av bundles, det vill säga "Search for CRM Objects"
  • Target Structure type: "Kundo - Return Customer Data [Nr] List modules: items"
    När ovan är valt blir fält för List Modules: items synliga och värden kan mappas.

     
  • Header: Rubrik för respektive element. I det här fallet mappas namn ("Deal name")
  • Secondary: Underrubrik för respektive element. I det här fallet mappas typ av Deal ("Deal type")
  • More: Värden som hamnar i en "utfällbar" del av varje element i listan - radbrytningar är tillåtna vilket tillåter mappning av längre texter eller flertalet fält. I det här fallet mappas värde ("Amount") och stadium ("Deal stage") för respektive Deal i listan.  
  • URL (valfritt)Url till respektive element i källsystemet, som om det anges gör att rubrik (Header) blir länkad dit. I det här fallet anges en "text-mall" där värden för portalId och ID byts ut för varje element (mappas från HubSpot-modulen).

När mappning gjorts i Array aggregator kan denna kopplas till List module items i Kundo-modulen Return Customer Data:

  1. Bredvid items, aktivera "mappnings-läge" genom att trycka på Map (som då blir blåmarkerad)
  2. I fältet under - välj den Array[] som är resultatet av mappningen i föregående steg.


Steg 4: Se resultatet i Kundo

Under kundkorts-fliken i ärendevyn kommer nu data synkas från era externa system till kundkortet och ni kan därmed säkerställa att det är korrekt information som presenteras. 

Guide taggad med: integration kundkort make
warning Created with Sketch.