Hur fungerar sök i Help Center?
Vi har jobbat hårt för att söken i Knowledge ska vara så effektivt som möjligt. Denna guide beskriver mer i detalj hur sökfunktionen fungerar, så att ni som jobbar dagligen kan se till att era guider dyker upp på rätt sökord.
Vilka fält söker Knowledge i?
- Alla ord i rubriken
- Alla ord i brödtexten
- Alla taggar som ni har angett
Hur fungerar sökmotorn, vad hamnar överst?
Vi använder oss av en tredjepartsprodukt för söken som heter elasticsearch. Det ger oss en bra grundplatta att bygga vidare på, eftersom den redan i sitt grundutförande fungerar som man förväntar sig av en modern sökfunktion.
- Den tittar på de ord man har skrivit in och rankar dokument som innehåller alla ord högre än de som innehåller få ord.
- Den har koll på att ord nära varandra är relevantare än ord långt från varandra.
- Vi har dessutom konfigurerat den så att den kan hitta ord som är böjda på annat sätt, trots att det inte är den form man skrivit. Denna inställning är språkspecifik, vilket gör att det är viktigt att ni inte blandar olika språk i samma kunskapsbank.
- Vi har också lagt till felstavningar, så att användaren får träffar trots att en eller två bokstäver hamnat fel. Felstavningen är gjord så att den klarar 1-2 bokstäver fel, och bara tittar på lite längre ord. Siffror är borttagna då att skriva en annan siffra sällan är en "felstavning".
- För den automatiska sökfunktionen visar en lista med sökresultat för varje tangenttryckning man gör. Eftersom detta innebär att användaren inte alltid har skrivit klart sitt ord så söker vi på ord med samma början/prefix. Detta innebär att sökningar på t.ex. "antik" ger träffar på "antikrundan".