API för ärende-data
De ärenden och den information som hanteras inom kundservice kan skapa stort värde för många och användas på en mängd olika sätt.
Vi erbjuder därför ett API som du kan använda för att ta ut den information som är relevant för er.
Oavsett användningsområde vill vi göra det enkelt för dig att använda er data!
Den här guiden beskriver följande:
- Vilken typ av data du kan få och i vilket format
- Hur du kommer igång
- Vad du kan använda datan till
- GDPR
Vilken typ av data kan jag få och i vilket format?
Detta uppdateras kontinuerligt så gå till APIet:s dokumentation för senast uppdaterad information.
Läs mer om APIet här: https://api.kundo.app/docs
Endpoints
- Ticket
- Tickets
- E-mail messages
- CSAT
- Events
Hur kommer jag igång?
Du behöver skapa en API-nyckel och det gör du via Kontoinställningar i Kundo. Klicka sedan på Integrationer.
Denna nyckel kan du sedan använda för att auktorisera anrop mot API:et.
För att testa API:et kan du använda den interaktiva dokumentations-sidan på https://api.kundo.app/docs. Där lägger du först in din API-nyckel under Authorize och du har nu access till din data.
Vad kan jag använda datan till?
Vi hjälper er att få ut datan på en strukturerat sätt, men sedan är det ni som helst och hållet bestämmer hur ni ska använda den.
Vi ser två vanliga användningsområden.
Presentera ärenden för personer som inte har tillgång till Kundo
Det är vanligt att andra personer än kundservice har någon form av kundkontakt. Det kan exempelvis handla om Account Managers eller Customer Success Managers som är i behov av att förstå vilka dialoger som är pågående med kunden just nu eller om det är något case som sticker ut.
Genom APIet har du möjlighet att i exempelvis ert CRM-system, som hela bolaget har tillgång till, presentera ärenden kopplat till den specifika kontakten.
Fördjupad analys av kundservice
Om du vill djupdyka i er kundservice har du alla möjligheter att göra detta via datan du kan få ut genom APIet. Du kan exempelvis använda Power BI för att korrelera kundservicedata med affärsdata, eller skapa egna dashboards i era affärssystem. Fantasin sätter gränserna!
GDPR
Att exportera den här typen av data görs i enlighet med GDPR.
Du behöver dock vara noggrann med vad ni använder datan till. Om ni på något vis specificerar vad ni ska använda kundens personuppgifter till och nu väljer att använda datan i ett annat syfte, behöver ni informera era kunder om detta med möjlighet att tacka nej.
Allt hantering av personuppgifterna utanför Kundos app är ert ansvar.