Kundo

Analysera "Sidvisningar per källa" i statistiken

Uppdaterad

Alla Kundos self service-kanaler har något vi kallar "Sidvisningar per källa". Där loggas varifrån kunderna har kommit när dom har gått in på guider i kunskapsbanken. Denna guide går igenom hur den vyn kan tolkas, och vad de olika värdena betyder.

Vilka sidvisningar räknas med?

För att hålla statistiken så relevant som möjligt så finns flera begränsningar kring vilka sidvisningar som räknas. Nedan följer en lista med vilka sidvisningar som inkluderas i statistiken.

  • Vi räknar bort många sidvisningar från botar, t.ex. när Google läser igenom forumet, eller när olika säkerhetsprogram läser igenom sidan.
  • Vi räknar bort alla inloggade användare som besöker forumet.
  • Relativt ofta så får vi inte tillgång till vilken källa en sidvisning kommer från. Här kommer några vanliga anledningar till att detta sker. Ni kan lugnt ignorera dessa sidvisningar.

    • Användaren skrev in addressen till sidan direkt i webbläsaren, och kom alltså inte från någon källa alls.
    • Användaren kan ha webbläsaren inställd på "privacy mode" vilket innebär att webbläsaren gör sitt yttersta för att inte dela information till webbplatserna. Denna användarens alla klick kommer att hamna som Ingen källa i statistiken.
    • Länken som användaren klickar på kan vara märkt med "noreferer" vilket innebär att sidan som hade länken inte vill att sidan skickas med.
    • Om länken som användaren klickar på ligger i ett mailprogram så finns ingen "förra sida" och även då blir sidvisningen loggad som "Ingen källa".

Vad innebär de olika källorna i listan?

Varje sidvisning i statistiken motsvarar en person som klickat sig in på ett foruminlägg eller guide i en self-service-kanal. Varje gång användaren klickar registreras en sidvisning. Beroende på vilken sida användaren kom ifrån, kommer det klicket loggats på olika rader i statistiken.

  • Ingen källa
    Detta innebär att vi inte fick någon källa rapporterad alls (se ovan).
  • Företagets egen sajt (t.ex. www.bolaget.se)
    Detta är klick till er KB eller forum från företagets egen sajt. Många klick härifrån tyder på att länkningen fungerar väl.
  • Sökmotorer (t.ex. Google/Bing/Yahoo/DuckDuckGo)
    Sidvisningar från sökmotorer. Användaren har sökt på något, och klickat sig fram till inlägget via den sökningen.
  • Android (t.ex. com.google.android.gm)
    Inifrån en app på en Android-mobilen. Det kan vara när användaren klickar på en länk i mobilens mailklient.
  • Sharepoint (t.ex. bolagsnamn.sharepoint.com)
    Det interna intranätet till forumet eller KBn.
  • Teams (t.ex. statics.teams.cdn.office.net)
    Någon har klickar på en länk i Teams till forumet.
  • Facebook/Instagram/Twitter
    Inlägget/guiden har delats på sociala medier och någon har klickat på länken därifrån.

Specifika källor för kunskapsbanker eller help centers

  • kb.kundo.se
    Detta innebär att användaren klickade in på guiden från kunskapsbankens startsida. Som standard så ligger kunskapsbanken på bolagetsnamn.kb.kundo.se. Så fort en användare klickar in på en guide från startsidan, från en sökning, eller liknande, så kommer det loggas som kb.kundo.se. Om kunskapsbanken har en egen domän så kommer denna domän synas istället för kb.kundo.se.
  • kundo.app
    Detta kan i undantagsfall dyka upp om en inloggad användare klickar för att förhandsvisa en guide inne i Kundos verktyg.

Specifika källor för forum

  • kundo.se
    Denna källa dyker upp om forumet som inlägget finns på inte har en egen domän. Om forumet har en egen domän (t.ex. forum.bolag.se) så dyker den domänen upp istället. Alla dessa innebär att användarna har klickat sig fram till inlägget.
  • Webmail (t.ex. mail.google.com eller webmail.telia.com)
    När någon har klickat på en länk i ett notismail som skickats ut till en kund när ni svarat på deras fråga i forumet.




warning Created with Sketch.