1. Bestäm hur du vill använda er samtalslogg
För att du ska få ut så mycket som möjligt av er samtalslogg är det viktigt att bestämma dig för hur du vill använda det.
Vi har identifierat fyra grundläggande behov som täcks av att logga samtal i samtalsloggen
- Se antal samtal
Få koll på hur mycket samtal kundservice faktiskt hanterar. - Se vad samtalen handlar om
Tagga samtalen för att få koll på vad samtalen som kommer in handlar om. - Jämför olika kontaktvägar
Jämför hur många ärenden som kommer in genom olika kontaktvägar. Använd samma taggstruktur i alla kontaktvägar för att jämföra vilken typ av ärenden som kommer in i olika kontaktvägar. Följ vad effekten blir när ni försöker styra om ärenden mellan olika kontaktvägar. - Ta ärendet vidare
Ta kontroll på de ärenden som kommer in via telefon. Ersätt post-its och manuell hantering med Kundos funktioner för samarbete och uppföljning. Använd samma arbetssätt för att hantera ärenden, oavsett om de kommer in på e-post, telefon, forum eller chatt.
Välj en strategi och följ den
Med samtalsloggen kan du ta kontrollen över telefonen som kundtjänstkanal. Först måste du bestämma vilken effekt du vill få ut av att använda samtalsloggen.
- Vill du förstå telefoni som kundtjänstkanal bättre? Du kan ta reda på hur många och vilka samtal som kundtjänst hanterar. Detta kan generera värdefulla insikter både för att förbättra hur du arbetar och för din kanalstrategi.
- Vill du effektivisera hanteringen av kundtjänstärenden? Bli av med post-it-lapparna och manuella processer och se till att ärenden hanteras på samma sätt oavsett om de skickas in via e-post eller tas emot via telefon.
- Vill du se vilken effekt marknadsföringen av ditt forum eller att göra ändringar i ditt self service material, till exempel i en kunskapsbank, har på antalet och typen av samtal? Kanske kan du minska antalet inkommande samtal?
Beroende på vilken effekt du vill få ut av att använda samtalsloggen måste du bestämma vilken av följande strategier du ska välja:
Registrera alla inkommande samtal. Detta behövs om du vill jämföra vilka typer av samtal du får över tid och jämfört med andra kanaler.
Registrera alla inkommande samtal av en viss typ. Detta kan vara lämpligt om du vill få bättre koll på och kanske försöka minska antalet samtal kring specifika ämnen.
Registrera endast samtal som behöver bearbetas ytterligare. Detta gör att du kan ta hand om ärenden som du får per telefon på ett effektivt och strömlinjeformat sätt med hjälp av Kundos kraftfulla funktioner för samarbete och uppföljning.