Kundo

Statistik för forumet

Uppdaterad

I Kundos statistik finns flera sätt att följa upp hur ert forum används.

  • Antal foruminlägg och svar.
  • Hur många som besöker forumet.
  • Hur effektivt ert forum är genom bl.a. "Sidvisningar per svar".
  • När på dygnet forumet har hög respektive låg aktivitet.
  • Med hjälp av taggar analysera vilka ärenden ni hanterar.

Vad är en konversation?

Ett foruminlägg kan leda till en dialog mellan två eller flera personer i form av kommentarer eller följdfrågor. Därför kallas ett foruminlägg för konversation. I statistiken räknas även foruminlägg utan kommentarer som konversationer.

Vad innebär svar?

Svar är alla kommentarer som kommit in eller skrivits av er på olika foruminlägg (konversationer).

Ett exempel:

  1. Lotta skriver en fråga i forumet.
  2. Någon av er svarar henne.
  3. Adam ställer en följdfråga.
  4. Någon av er svarar honom.
  5. Adam skriver och tackar för svaret.

I statistiken syns detta som:

  • 1st "Nya konversationer från kunder".
  • 3st "Nya konversationer och svar från kunder".
  • 2st "Nya konversationer och svar av redaktörer".

Vad inkluderas i statistiken?

I statistiken inkluderas både arkiverade och raderade inlägg som inte är markerade som spam.

Inkommande per timme

Här kan du se när på dygnet som ni har hög respektive låg aktivitet på ert forum.

💡 Tips! “Inkommande per timme” kan hjälpa er att fundera på hur ni kan bemanna olika kanaler på bästa sätt.

Sidvisningar

Med sidvisningar kan du se hur effektivt forumet är genom “Sidvisningar per svar” eller fira milstolpar genom “Sidvisningar sedan start”.

I statistiken kan du se:

  • Totalt antal sidvisningar av foruminlägg.
  • Sidvisningar per svar.
  • Sidvisningar inom och utanför öppettider.
  • Totala antalet sidvisningar sedan forumets start.
  • Sidvisningar i förhållande till inkommande.
  • Sidvisningar per foruminlägg. 

Sidvisningar per svar

Hur många ni når ut till med ert forum jämfört med er arbetsinsats.

Ju högre siffran är desto mer välbesökt är ert forum i relation till det jobb ni lägger ner. För ett väl fungerande forum bör antal svar sakta minska och sidvisningar per svar öka. En styrka med forumet är att frågor som ni svarar på eller själva publicerar kan läsas av många personer. Läs mer om SEO med forum.

Ett exempel:

Om “Sidvisningar per svar” är 42 betyder det att för varje inlägg eller svar ni skrivit under den valda perioden har ni haft 42 sidvisningar i genomsnitt.

💡 Tips! Välj att titta på statistiken per månader istället för dagar för att se effekten av forumet.

Sidvisningar inom och utanför era öppettider

När era besökare är inne i forumet inom och utanför era inställda öppettider.

Eftersom forumet är öppet dygnet runt kan era besökare när som helst hitta information och få svar på sina frågor under obemannade tider.

Sidvisningar i förhållande till Nya konversationer från kunder

Hur många som potentiellt får svar på sin fråga utan att behöva kontakta er.

Med forumet kan ni minska på återkommande frågor. För att se hur effektivt forumet är jämförs hur många ni når med forumet i förhållande till antalet konversationer från kunder.

För att se detta:

  1. Gå in på sidan "Konversationer" i statistiken.
  2. Titta på grafen "Nya konversationer från kunder".
  3. Bocka i "Visa sidvisningar för Forum".

💡 Tips! Om ni har flera kanaler kan du i grafen välja “Visa totalt” och summera “Nya konversationer från kunder” för alla valda kanaler.

Väntetider och svarstider

Du kan se hur länge kunderna behövt vänta på svar från er och hur lång tid det tagit för en redaktör att svara. Läs mer om väntetider och svarstider.

Taggar

Med hjälp av taggar kan du få bättre koll på de ärenden som ni hanterar i Kundo. Läs mer om taggar.

Guide taggad med: sidvisningar statistik