Köhantering i chatten
Uppdaterad
Ibland kan det bli rätt mycket tryck i chatten och många vill komma i kontakt med kundservice samtidigt. Då kommer köhanteringen hjälpa till att skapa tydlighet mot kund när man kommer i kontakt med kundservice men hjälper också för er att se om ni måste bemanna chatten annorlunda just nu.
Här kommer nu stegen hur man kommer igång med köhanteringen:
- Klicka på menysymbolen högst upp till höger och sen på inställningar för respektive chattflöde
- Välj sen "Texter". Där finns det 3 olika textfält för köhanteringen:
Välkomsttext vid kö: Fyll i texten som ska visas när det inte finns lediga platser i chatten just nu som t.ex "Hej, snart kan vi chatta med dig, men det är några före i kö. Ställ dig i kö genom att skriva in dina uppgifter nedan."
Text vid kö: Denna text ser kunden under tiden den väntar på att chatta med er. T.ex. "Håll ut - snart är det din tur att chatta med oss!"
Meddelande om kön stängs: När det händer att alla användare ställer sig som otillgänglig, då stängs hela kön ner och man måste informera kunden om detta t.ex. "Vi behövde tyvärr stänga chatten innan vi hann prata med dig. Du når oss nu på mail@kund.se" - Nu när alla texter är på plats, behövs det bara att aktivera köhanteringen. Gå till "Flödesinställningar" och kryssa i det.
Tips & tricks för köhanteringen:
- Glöm inte att kryssa ur köhanteringen en stund innan ni stänger ner chatten för dagen. Ni kommer kunna chatta med alla som redan finns i kön, men inga nya kan ställa sig in. Annars kan era kunder ställa sig i kön även efter arbetsdagen har tagit slut.
- Skapa tydliga rutiner att kryssa ur köhanteringen, så man undviker att alla användare ställer sig otillgängligt på slutet av dagen. Det är en mycket dålig kundupplevelse att ha väntat i en kö som stängs ner.
- Var alltid mån om en extra god ton när ni har köhantering aktiverad. Era kunder har väntat på att prata med er en stund och ni kan skapa en extra bra upplevelse i bemötandet.