đ Köhantering i chatten
Uppdaterad
Ibland kan det bli rÀtt mycket tryck i chatten och mÄnga vill komma i kontakt med kundservice samtidigt. DÄ kommer köhanteringen hjÀlpa till att skapa tydlighet mot kund nÀr man kommer i kontakt med kundservice men hjÀlper ocksÄ för er att se om ni mÄste bemanna chatten annorlunda just nu.
HÀr kommer nu stegen hur man kommer igÄng med köhanteringen:
- Klicka pÄ menysymbolen högst upp till höger och sen pÄ instÀllningar för respektive chattflöde
- VÀlj sen "Texter". DÀr finns det 3 olika textfÀlt för köhanteringen:
VÀlkomsttext vid kö: Fyll i texten som ska visas nÀr det inte finns lediga platser i chatten just nu som t.ex "Hej, snart kan vi chatta med dig, men det Àr nÄgra före i kö. StÀll dig i kö genom att skriva in dina uppgifter nedan."
Text vid kö: Denna text ser kunden under tiden den vÀntar pÄ att chatta med er. T.ex. "HÄll ut - snart Àr det din tur att chatta med oss!"
Meddelande om kön stÀngs: NÀr det hÀnder att alla anvÀndare stÀller sig som otillgÀnglig, dÄ stÀngs hela kön ner och man mÄste informera kunden om detta t.ex. "Vi behövde tyvÀrr stÀnga chatten innan vi hann prata med dig. Du nÄr oss nu pÄ mail@kund.se" - Nu nÀr alla texter Àr pÄ plats, behövs det bara att aktivera köhanteringen. GÄ till "FlödesinstÀllningar" och kryssa i det.
Tips & tricks för köhanteringen:
- Glöm inte att kryssa ur köhanteringen en stund innan ni stÀnger ner chatten för dagen. Ni kommer kunna chatta med alla som redan finns i kön, men inga nya kan stÀlla sig in. Annars kan era kunder stÀlla sig i kön Àven efter arbetsdagen har tagit slut.
- Skapa tydliga rutiner att kryssa ur köhanteringen, sÄ man undviker att alla anvÀndare stÀller sig otillgÀngligt pÄ slutet av dagen. Det Àr en mycket dÄlig kundupplevelse att ha vÀntat i en kö som stÀngs ner.
- Var alltid mÄn om en extra god ton nÀr ni har köhantering aktiverad. Era kunder har vÀntat pÄ att prata med er en stund och ni kan skapa en extra bra upplevelse i bemötandet.