Kundo

Integrera kunskapsbanken på er webbplats

Uppdaterad

Om ni inte vill att era besökare ska lämna er webbplats när de navigerar till kunskapsbanken kan ni integrera den så att den upplevs som en del av er webbplats. Skapa en ny sida på er webbplats och lägg kunskapsbanken där, eller på en befintlig kontakt- eller kundservice-sida.  

När kunskapsbanken integreras på detta sätt finns menyerna kvar så att besökare enkelt kan nå andra delar av webbplatsen när de läst klart i kunskapsbanken. Det driver också trafik till er webbplats genom att besökare hamnar där när de söker på t ex google och får en träff på en guide i kunskapsbanken.

Som komplement finns också möjligheten att ha kunskapsbanken tillgänglig på alla eller utvalda sidor på webbplatsen genom Knowledge widget.  

Bra att veta

När en kunskapsbank integreras på er webbplats är det några saker som är bra att veta: 

  • Vissa saker i kunskapsbanken visas  inte när den är integrerad på er webbplats. Det är för att ni ska kunna få den att smälta in så bra som möjligt genom att göra sidan som kunskapsbanken ligger på så lik andra sidor på er webbplats som möjligt. 
    • Supportlänkarna uppe till höger visas inte. Det är därför viktigt att se till att viktiga sidor kan nås i navigationen på er webbplats istället.
    • Bakgrundsbild visas inte. 
    • Logga och namn på kunskapsbanken visas inte. Om ni till exempel vill ha en rubrik och kort text ovanför sökfältet behöver ni lägga in det på den sida på er webbplats där ni valt att lägga kunskapsbanken. 
    • Sidfoten där det finns länk för information om cookies visas inte. Därför behöver ni informera om dessa cookies där ni informerar om andra cookies på er webbplats. 
  • Även om ni integrerar kunskapsbanken på er webbplats kommer den att vara tillgänglig utanför er webbplats också. Vi rekommenderar därför att ni slår av sökmotorindexeringen så att besökarna hamnar i kunskapsbanken på er webbplats via till exempel en sökning på google. 
  • Besöksstatistik, exempelvis genom Google Analytics eller Google Tag Manager, ska finnas på er egen webbplats istället för under kunskapsbankens inställningar.
  • För att kunskapsbanken ska passa bättre in på er webbplats är det bra att se över utseendet på kunskapsbanken, till exempel genom att ändra bakgrundsfärgen så att det är samma färg på båda. Dessa ändringar görs på sidan Utseende i inställningarna för kunskapsbanken. Om det är en ljus/vit bakgrund bör ni också slå på inställningen Aktivera ram runt innehåll.
  • Ni kan också ändra typsnittet i kunskapsbanken till ett som används på er webbplats.

Så här gör ni 

  1. Gå till sidan Integerera på webbplats i inställningarna för kunskapsbanken. Kopiera den kod som syns där och lägg in den på er webbplats där ni vill att kunskapsbanken ska visas. 
  2. Gå till sidan Basinställningar i inställningarna för kunskapsbanken. Under Synlighet hos sökmotorer och i företagslistor, se till att Tillåt att innehållet visas i sökmotoret & företagslistor inte är ikryssad. 
  3. Gå till sidan  Besöksstatistik i inställningarna för kunskapsbanken. Se till att Google Analytics-ID, HTML som läggs i head-taggen och HTML som läggs sist i body-taggen är tomma.