Kundo

Hur ställer jag in Windows för att få aviseringar från chatten?

Uppdaterad

Kundo Chat använder sig av både ljudnotiser och aviseringar från webbläsaren för att göra våra användare uppmärksamma om att en chatt kommit in. Denna guide förklarar hur Windows ställs in på bästa sätt för att ta emot just aviseringar. 


Tillåt Aviseringar från din webbläsare

När en webbläsare vill skicka sin första avisering till dig får du frågan av Windows om du vill tillåta aviseringar från webbläsaren. Ibland kan man snabbt råka kryssa i Nej, och man får då inga aviseringar tills vidare. 

Detta åtgärdas på följande sätt:

  1. Klicka på Windows-ikonen längst ner till vänster på skärmen, och välj Inställningar


  2. Välj sedan alternativet System


  3. I listan till vänster väljer du sedan Meddelanden och åtgärder


  4. Verifiera att den översta inställningen "Få meddelanden från appa och andra avsändare" är , och att inställningen "Tillåt att aviseringar spelar upp ljud"


  5. Skrolla sedan ner och leta upp den webbläsare du använder. I exemplet nedan används Google Chrome. Verifiera att den är På. 


  6. Klicka sedan på ikonen eller på namnet "Google Chrome". Du kommer då in och ser ytterligare inställningar för din webbläsare.
    1. Verifiera att "Visa meddelandebanderoller" är ikryssad.
    2. Verifiera att "Spela upp ett ljud när ett meddelande anländer" är ikryssad.
    3. (Valfritt) Sätt Hög prioritet på meddelanden från Chrome. Detta gör så att aviseringen syns även fast du har Fokus-stöd (Endast prioritet) påslaget.

Klart! Nu är Windows inställt för att kunna ta emot aviseringar från Kundo. 

Stäng av fokusstöd. 

Får du fortfarande inga notiser när nya chattar kommer in i Kundo? Det kan orsakas av att du har fokusstödet påslaget. 

Fokusstödet hittar du om du klickar på meddelande-ikonen längst ner till höger på skärmen:

Här behöver du verifiera så att Fokusstödet (med mån-ikonen), inte är påslaget. Det finns 3 lägen på Fokusstödet:

  1. Avslaget:

  2. Påslaget:

  3. Påslaget, men släpper igenom meddelanden med Högsta prioritet inställt:


Har du gjort ovan inställningar och får fortfarande inte aviseringar från Kundo via din webbläsare? Kontakta oss på Supporten så hjälper vi er!