Kundo

Vidarebefordra mail till Kundo med Microsoft 365

Uppdaterad

Denna guide beskriver hur Microsoft 365 ställs in för att vidarebefordra mail till en inkorg i Kundo. I Guiden används inkorgen support@kundo.eu som exempel. 

Vidarebefordringen genomförs oftast av er IT-avdelning, och kräver endast dessa två steg som beskrivs här.

Steg 1: Aktivera vidarebefordring

  1. Logga in på Microsoft 365 Admin Center
  2. Leta upp den inkorg du vill vidarebefordra till Kundo. Den kan finnas som vanlig användare, alternativt som en "Delad inkorg".


  3. Markera den inkorg du vill vidarebefordra till Kundo


  4. I rutan som dyker upp till höger, leta upp Email forwarding och klicka på Edit


  5. Kryssa i "Forward all emails sent to this mailbox", och fyll i Er e-postadress på Kundo som du hittar i inställningarna för inkorgen i Kundo.


  6. Klicka på Spara längst ner på sidan.
  7. Gå vidare till steg 2 nedanför för att tillåta Extern vidarebefordring.

Steg 2: Tillåt extern vidarebefordring

Från oktober 2020 har Microsoft förändrat beteendet för vidarebefordring av e-post i Office365. 

Uppdateringen av beteendet för inställningen sker stegvis för användare av Office365 vilket innebär att det kan framstå som att e-post plötsligt slutar komma in i Kundo Mail. Ett tecken på detta kan vara att ni får felmeddelanden innehållande: "5.7.520 Access denied, Your organization does not allow external forwarding."

För att säkerställa att er e-post vidarebefordras till Kundo som den ska behöver du göra följande ändring i inställningarna för Office 365:

  1. Logga in på Microsoft 365 Defender > Anti-spam Policies
  2. Klicka på Create Policy, och välj Outbound


  3. Döp regeln till Kundo eller något liknande, och skriv en beskrivning; till exempel "Tillåter vidarebefordring externt till Kundo". Gå sedan vidare
  4. Lägg till de inkorgar som ska vidarebefordras till Kundo i listan. I exempelbilden nedan lägger vi till exempeladressen support@kundo.eu:


    Gå vidare när samtliga adresser som ska vidarebefordras är tillagda.
  5. Se till att inställningen Automatisk vidarebefordring / Automatic forwarding är satt till På / On (den ska inte vara satt till Automatisk / Automatic). Övriga inställningar ska vara enligt bilden nedan:


  6. Klar!
    Det kan ta några minuter för inställningarna att slå igenom. För att testa att vidarebefordringen fungerar, skicka ett mail till mailadressen som inkorgen har i Microsoft 365 och verifiera att det dyker upp i Kundo. 

Mer information om extern vidarebefordring går att läsa hos Microsoft.


warning Created with Sketch.