Vidarebefordra mail till Kundo med Microsoft 365
Denna guide beskriver hur Microsoft 365 ställs in för att vidarebefordra mail till en inkorg i Kundo. I Guiden används inkorgen support@kundo.eu som exempel.
Vidarebefordringen genomförs oftast av er IT-avdelning, och kräver endast dessa två steg som beskrivs här.
Steg 1: Aktivera vidarebefordring
- Logga in på Microsoft 365 Admin Center
- Leta upp den inkorg du vill vidarebefordra till Kundo. Den kan finnas som vanlig användare, alternativt som en "Delad inkorg".
- Markera den inkorg du vill vidarebefordra till Kundo
- I rutan som dyker upp till höger, leta upp Email forwarding och klicka på Edit
- Kryssa i "Forward all emails sent to this mailbox", och fyll i Er e-postadress på Kundo som du hittar i inställningarna för inkorgen i Kundo.
- Klicka på Spara längst ner på sidan.
- Gå vidare till steg 2 nedanför för att tillåta Extern vidarebefordring.
Steg 2: Tillåt extern vidarebefordring
Från oktober 2020 har Microsoft förändrat beteendet för vidarebefordring av e-post i Office365.
Uppdateringen av beteendet för inställningen sker stegvis för användare av Office365 vilket innebär att det kan framstå som att e-post plötsligt slutar komma in i Kundo Mail. Ett tecken på detta kan vara att ni får felmeddelanden innehållande: "5.7.520 Access denied, Your organization does not allow external forwarding."
För att säkerställa att er e-post vidarebefordras till Kundo som den ska behöver du göra följande ändring i inställningarna för Office 365:
- Logga in på Microsoft 365 Defender > Anti-spam Policies
- Klicka på Create Policy, och välj Outbound
- Döp regeln till Kundo eller något liknande, och skriv en beskrivning; till exempel "Tillåter vidarebefordring externt till Kundo". Gå sedan vidare
- Lägg till de inkorgar som ska vidarebefordras till Kundo i listan. I exempelbilden nedan lägger vi till exempeladressen support@kundo.eu:
Gå vidare när samtliga adresser som ska vidarebefordras är tillagda. - Se till att inställningen Automatisk vidarebefordring / Automatic forwarding är satt till På / On (den ska inte vara satt till Automatisk / Automatic). Övriga inställningar ska vara enligt bilden nedan:
- Klar!
Det kan ta några minuter för inställningarna att slå igenom. För att testa att vidarebefordringen fungerar, skicka ett mail till mailadressen som inkorgen har i Microsoft 365 och verifiera att det dyker upp i Kundo.
Mer information om extern vidarebefordring går att läsa hos Microsoft.