Kundo

Starta chatten på annat sätt än med Kundos standard "chattknapp"

Uppdaterad

Det är möjligt att byta ut Kundos standardruta mot en egen för er chatt, och man kan då välja om man vill lägga till sitt egna sätt och ha kvar vår knapp eller om man vill att vår knapp inte ska synas alls.

Hur man startar chatten från egen kod

Hur ni väljer att bygga knappen blir då helt upp till er, det centrala är att ni kan välja att starta chatten genom att anropa funktionen window.$kundo_chat.start_chat(). Den finns tillgänglig först efter att Kundo Chat laddats, så det går inte att göra direkt vid sidladdning.

Dölja standardknappen

För att dölja standardknappen som kommer med Kundo Chat så att endast er egna knapp syns, sätt $kundo_chat.disable_widget = true som en del av kodsnutten ni stoppar in för att inkludera chatten.

Anpassa sidan till om redaktörer finns online eller ej

För en bra användarupplevelse är det bra att bara visa er knapp om någon redaktör faktiskt finns tillgänglig, eller att ni visar knappen men med någon form av meddelande om ingen är online för tillfället. Vi skickar javascript-event när tillgänglighets-statusen ändras, som ni kan använda för att anpassa er sida till detta.

När Kundo Chat märker att det finns tillgängliga redaktörer skickas eventet kundo-chat:chat-availablewindow.document. När vi märker att ingen redaktör längre är tillgänglig kundo-chat:chat-unavailable

Notera att samma event kan skickas flera gånger i rad, vi garanterar inte att eventet innebär en stateförändring.

När en kund väl har chattat klart, eller har stängt chattfönstret på något annat sätt, skickas kundo-chat:chat-closed, så att ni kan visa chattknappen igen.

Starta chatten i ett specifikt chattflöde

Om du vill starta en chatt i ett specifikt chattflöde kan du skicka med dess slug till start_chat-funktionen, tex. window.$kundo_chat.start_chat("<chatflow-slug>") . Kontakta gärna support@kundo.se för att få hjälp med detta.

Guide taggad med: API