Kundo

Så exponerar du ditt forum på bästa sätt

Uppdaterad

Det finns olika sätt att exponera sitt forum och vi har samlat några riktigt bra exempel här:

Länkar och andra integrationer från hemsidan:

1. Kontakta oss-sidan:

För att säkerställa att forumet är första kontaktvägen in till er kundservice, måste man också visa för era besökare på er hemsida att det är så ni vill bli kontaktade. Oftast är syftet med forumet att minska antalet ärenden via mail och telefon, så då måste också forumet visas på rätt sätt.

Flytta upp forumet ovanför era andra kontaktvägar, så att det är första vägen in för era kunder.
Gör det gärna inbjudande för era kunder att gå in till forumet. Här kommer några exempel:

2. Widgets:
Widgets är ett fantastiskt sätt att jobba på med proaktiv kundservice och att integrera era mest vanliga frågor inom ett visst ämne direkt på er hemsida, så era kunder inte ens behöver leta.
Ni hittar informationen om widgets under inställningar. 
Här kommer ett exempel hur Lidingö stad jobbar med det. Scrolla ned till botten av sidan.

3. Sök-API för er hemsida:

Man har möjligheten att integrera forumet i sökfunktionen på toppen av hemsidan som t.ex Marginalen Bank har gjort. 

Ni hittar den informationen i vår API lista.

4. Tagg-integrationen:

Man har möjligheten med hjälp av taggar att hämta alla frågor som t.ex är taggade med "Vinstkarta" på Vinstkartans del av hemsidan.

Ett snyggt exempel är Byggfabriken.

Detta kan ni också lösa med hjälp av API listan.


Andra sätt att exponera ert forum:

 1. Mail & chatten

Mycket exponering av forumet sker på webben, men även kundservice har en stor möjlighet att styra kunder till forumet! Vi rekommenderar att alla i gruppen (även de som inte jobbar med forumet) alltid hänvisar till foruminlägg, om svaret redan finns i forumet. Det betyder att alla måste ha bra koll på forumet. Denna insatsen kommer löna sig till 100%!

2. Automatiserade utskick

De flesta företag skickar ut standardiserade utskick när man har blivit kund eller har registrerat sig för en tjänst. Här är det väldig bra att hänvisa till forumet istället för epost, så era nya kunder direkt använder forumet som första kontaktväg. 

Man kan även tipsa om de vanligaste frågor ur forumet som nya kunder brukar att ha. Då börjar man att jobba med proaktiv kundservice! Kul!

3. Nyhetsbrevet

Samma som ovan, byt gärna ut epost mot länken till forumet, så man väljer rätt kontaktväg redan där. 

4. Telefonsvar

Där finns vanligtvis 2 olika telefonsvar inom kundservice: ett när man väntar på att någon ska svara och ett efter öppettiderna. Man kan alltid hänvisa i båda till forumet som t.ex. "Visste du att vi har ett kundforum? Här finns det svar på nästan alla dina frågor. Gå till kundforum.bolag.se och sök där eller ställ din egen fråga."

5. Signaturer & mottagninsbekräftelse

Man kan även hänvisa till forumet från epostsignaturen och mottagningsbekräftelse. 


Lycka till med länkningen till forumet och bolla gärna med er Customer Success Manager!