Maxa din sociala kundserviceupplevelse med Facebook Svarsassistent

Uppdaterad

Facebook erbjuder många roliga funktioner för dig som jobbar med social kundservice, men när det gäller messenger vill vi på Kundo särskilt tipsa om Svarsassistenten!

Var hittar man Svarsassistenten?

  1. Man måste ha Adminrättigheter på företagets facebook sida
  2. Klicka sen på inställningar när du är på företagets facebook sida
  3. Välja "Meddelanden" och gå med hjälp av snabblänken direkt till Svarsassistenten

De olika inställningarna

  1. Visa en Messenger-hälsning
    Messenger-hälsning visas direkt när man startar messenger konversation, men eftersom kunden inte har skrivit någonting själv, kommer det inte in någonting i Kundo heller. Detta meddelande hjälper dock er att välkomna kundens kontakt eller effektiviserar arbetet i denna kontaktväg.
    T.ex: Hej och välkommen till vår kundservice! Om du har frågor angående din beställning, vänligen ta fram ditt ordernummer, så hjälper vi dig omgående.

Precis över "Visa en Messenger-hälsning" finns en länk som heter "Gå till Automatiska svar". Klicka där så kommer du till de 2 andra inställningarna.

  1. Skicka direktsvar till alla som skickar ett meddelande till din sida
    Här kan man ställa in så att det skickas ut ett svar automatiskt till er kund så snart de startat en dialog.
  2. Svara även när du inte befinner dig i närheten av en dator eller telefon
    Detta meddelande är ganska likt som ovan, men det skickas ut utanför arbetstiderna. Här kan man per veckodag ställa in vilka öppettider er kundservice har. Har man ställt in detta meddelande och det är utanför arbetstiderna som t.ex helgen, då skickas inte ut ett direktsvar (se ovan) utan ett annat svar som är anpassat utanför öppettiderna
warning Created with Sketch.