Kundo

6. Visningsregler - hur ska chatten visas?

Uppdaterad

På inställningssidan "Visningsregler" så ställer man in på vilka sidor chatten ska visas eller döljas, om den ska ligga passiv eller om den ska startas automatiskt direkt eller efter ett antal sekunder. 

Det här innebär att ni inte behöver involvera tekniker varje gång ni vill förändra hur chatten ska bete sig på er sajt!

Inställningarna för 'Visningsregler' hittas via meny-knappen uppe till höger (rutan med tre horisontella streck). Klicka på menyn och välj 'Inställningar' för er chatt. 

OBS: När ni har lagt in scriptet på er sajt, då kommer chatten visas direkt så snart ni lägger in rätt visningsregler och någon går online. Vänta gärna tills efter utbildningen innan ni lägger in reglerna!


Lägg in de sidor av er hemsida som chatten ska visas på. Använder ni er av astrix "*" betyder det att chatten kommer att visas på alla undersidor.

  • https://hemsida.se kommer endast visa chatten på just den sidan
  • https://hemsida.se/kundservice kommer endast visa chatten på den undersidan av hemsidan
  • https://hemsida.se/* kommer visa chatten på samtliga undersidor på hemsidan

Därefter ställer ni in hur chatten ska fungera på de olika sidorna:

Viktigt: Tänk på att er hemsida kan finnas både med och utan "www" i adressen. I detta fall behöver ni lägga in dubbla visningsregler, en visningsregel med "www" och en utan. 

Att tänka på när det gäller visningsregler

  • Chatt på startsidan: Har man en chatt på startsidan av sin sajt så kan det bli ett ganska högt inflöde av chattar som man kanske inte hade fått annars. T.ex. frågor som kunderna själva annars hade hittat svar på genom att klicka vidare på sajten.

    Kundo rekommenderar: Visa chatten bara på sidorna där ni brukar få frågor som t.ex Mina sidor eller Kundservice. Att ha chatten på t.ex. er press-sida eller jobbsida, kanske inte är lika relevant däremot.
  • Chatt som startar automatiskt: Har man en chatt som poppar upp automatiskt finns det två scenarion som kan uppstå: Antalet chattar ökar, och det kan bli ett ganska högt tryck av “onödiga” chattar. Era kunder kan också uppleva att ni är lite väl “på” och ihärdiga om de hela tiden får en chatt som poppar upp automatiskt när de besöker er sajt. Det kan dock vara ett utmärkt alternativ vid t.ex. köpflöden där ni hjälper kunden “in i mål”.

    Kundo rekommenderar: Chatten ska starta automatiskt vid rätt tillfälle t.ex. i ett köp eller registreringsflöde, där ni vill att kunden ska köpa någonting eller registrera sig för en tjänst. Eftersom syftet på denna sidan är annorlunda än renodlad kundservice och istället blir ett sätt att öka en ev. försäljning.
warning Created with Sketch.